Live-lydtekniker for Lukas Graham. Musik A-niveau, Horsens Statsskole 1989-1992.
Fællesskabsånden i gymnasiets store musicalproduktioner har Frank Grønbæk taget med sig og forfinet ind i sit professionelle liv.
”Jeg er vokset op med en bror, som var helt vild med at spille musik. Efter folkeskolen gik han på Statsskolen i Horsens og var MAT-MUS, som det hed dengang. Jeg var så fascineret af miljøet med musik og bands, at jeg bare måtte den samme vej. Jeg har selv spillet i bands, siden jeg startede i 4. klasse og altid vidst, at jeg skulle have musikken til at fylde så meget som muligt af mit liv. Og helst så meget, at jeg kunne leve af det. Det var derfor meget naturligt for mig at få musik på A-niveau.”
”I gymnasiet var mit højeste ønske at blive gymnasielærer, fordi jeg syntes, at miljøet på Statsskolen var virkelig fedt. Det var super inspirerende undervisning med masser af samspil, teori osv. i det daglige. Vi lavede musicals, skolekoncerter og morgensamlinger, hvor vi optrådte for hinanden og for forældre og andre stakler. Vi fik lov til rigtig mange ting, som gjorde skoledagen meget sjovere”
“Jeg har brugt mange ting fra min musikundervisning gennem hele livet. Men jeg tror især, at gymnasietiden spiller ind, når det drejer sig om det sociale og psykologiske aspekt af at være en del af miljøet. Man skal være lidt af en menneskekender, og man skal kunne kommunikere på fornuftig vis i selv meget stressede situationer. Jeg tror, jeg lærte det gennem de store musicalproduktioner, hvor flere hundrede elever og lærere skulle samarbejde. Jeg fandt ud af, at hvis man ikke gjorde sit “job” ordentligt, så gik det ud over en hel forestilling. Den fællesskabsånd tror jeg, er meget vigtig, og jeg har selvfølgelig fået den udviklet rigtig meget siden.”
“Jeg lytter analytisk til musik hver eneste dag. Ikke som vi gjorde dengang med former og lignende, men mere som frekvenser, jeg analyserer. Jeg tror, at den måde at lytte til musik på, hvor man dechifrerer tingene til små dele, har haft betydning for, hvordan jeg lytter til musikken i mit daglige arbejde.”
”Helt efter bogen søgte jeg ind på Musikinstituttet i Århus. Her tog jeg alle de teoretiske og praktiske fag. Jeg fandt ud af, at gymnasielærer blev det nok ikke til, da jeg simpelthen er for praktisk anlagt. Jeg havde stiftet bekendskab med lydteknik via lydstudiet på Musikinstituttet og havde lyst til at prøve noget nyt. Efter 6 år på uni (og stadig ingen bachelor!) startede jeg på lydteknikerlinjen på konservatoriet i København. Det blev starten på min nuværende karriere, hvor jeg som live-lydtekniker turnerer rundt i hele verden for tiden.”
”Hvad fik du ud af at have musik i gymnasiet?”
Under dette hovedspørgsmål bringer Gymnasieskolernes Musiklærerforening i de kommende uger en række fortællinger fra danskere, der har haft musik i gymnasiet. Det sker i anledningen af gymnasiereformen samt 75-året for stiftelsen af Gymnasieskolernes Musiklærerforeningen.