Musikfænomenologi og remix af klassisk musik

remix_kursus

– et kursus med workshops om brug af internet og remix i undervisningen

Musikfænomenologi er en praktisk fremgangsmåde, der kan åbne for oplevelsen af ukendt og fremmedartet musik og skabe opmærksomhed om nye aspekter af velkendt musik.
Erik Christensen giver en introduktion til fænomenologi og præsenterer musikfænomenologiens tre pionerer: den entusiastiske opdager Thomas Clifton, den pragmatiske researcher Lawrence Ferrara, og den reflekterende filosof Don Ihde. Musikfænomenologi undersøger musikkens tid og rum, bevægelse, klang og form, og beskriver de følelser, billeder og narrative forløb, som musiklytning kan kalde frem.
I en fænomenologisk undersøgelse kan det samme stykke musik opleves på mange forskellige måder, og den personlige oplevelse kan præciseres og uddybes ved intersubjektiv sammenligning og diskussion. Det afprøver vi i praksis ved to øvelser i intensiv fænomenologisk lytning.

Remix er dj-kulturens metode til at lave nye arrangementer af kendt musik. Det er en 50-årig disciplin, der har gennemgået en teknisk udvikling fra spolebånd og kassettebånd over til det digitale musikredigerings-program. Det er også en funktionel disciplin, der ofte skal opfylde konkrete krav fx at man skal kunne danse eller chille til det. Katrine Ring beskriver den historiske udvikling og ridser præmisserne op for, hvordan man kan arbejde med et remix. Hvordan vælger man de musikalske citater, der er gode at bruge i et remix? Når det er remix af klassisk musik er der særlige betingelser og vilkår såsom at tempo kan variere meget.
Vi lytter på forskellige eksempler på remix af klassisk musik og ser på, hvordan det er bygget op, og hvilke valg, der er foretaget. Der afsluttes med en workshop over de forskellige remixmetoder, som kan benyttes i musikundervisningen, baseret på musikforslag fra kursusdeltagerne.

Læs mere: Kursusannonce – Musikfænomenologi og remix – november 2013

 

Udgivet i Aktiviteter, Nodebloggen, Nyheder
Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com